MKB bedrijven laten veel kansen liggen op het gebied van duurzaam ondernemen. Dat schreef BNR Nieuwsradio maandag naar aanleiding van een onderzoek van de SRA, een koepelorganisatie van MKB-accountantskantoren. Slechts één op de vijf MKB bedrijven haalt volgens het onderzoek voordeel uit duurzaam ondernemen.

Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek van de KvK al dat meer dan 80% van de ondernemers belemmeringen ervaart bij duurzaam ondernemen. Het gaat hier vooral om gebrek aan tijd, onvoldoende kennis over duurzaam ondernemen en de stijgende kosten, wat hen tegenhoudt. Tegelijktijdig denkt hetzelfde aantal mkb’ers ook dat het invloed gaat hebben op hun onderneming als zij de komende jaren geen veranderingen zullen maken op het gebied van groen ondernemen. Toch hoeven de eerste stappen naar duurzaam ondernemen niet ingewikkeld te zijn. Met een aantal slimme aanpassingen ben je al goed op weg. Denk hierbij aan een goede afvalscheiding en kleine veranderingen in dagelijkse handelingen. Lees hieronder onze drie beste tips voor het starten met duurzaam ondernemen.

#1 Begin klein

Wanneer het over groener ondernemen gaat denken veel ondernemers aan enorme verbouwingen en hoge investeringskosten. De problematiek lijkt groot, complex en ingrijpend. Hierdoor ontstaat al snel het idee dat kleine beetjes niet genoeg zijn en er ingrijpende maatregelen nodig zijn om een verschil te maken. Zo ingewikkeld hoeft het echter niet te zijn. Het beste wat je als mkb’er kan doen om de overstap naar duurzaam ondernemen overzichtelijk te houden is klein beginnen. Doe de verlichting uit in ruimtes die niet vaak gebruikt worden, laat computers aan het einde van de dag niet op stand-by staan en print minder vaak. Daarnaast maken waterbesparende kranen een groot verschil en is het slim om bij de aanschaf van nieuwe producten steeds vaker te kiezen voor een duurzame variant.

En breid langzaam uit

Vanaf hier wordt het een stuk makkelijker om verder te verduurzamen, maar bekijk het stap voor stap.
Kijk bijvoorbeeld als eerst naar de inkoop van materiaal en grondstoffen. Hoe duurzaam is de huidige gang van zaken en wat zijn de mogelijkheden tot verduurzaming? En op welke manier worden de materialen vervoerd? Kan dit efficiënter?  Ook de productie van materialen en het verpakken van de goederen kunnen veel invloed hebben op de duurzaamheid van uw bedrijf. Kunnen er tijdens het proces minder schadelijke stoffen worden gebruikt? En is er een mogelijkheid om het aantal verpakkingen te verminderen (kijk voor inspiratie bijvoorbeeld naar dit verhaal over het verminderen van plastic verpakkingen). Kijk vervolgens naar de interne zaken in uw bedrijf waar u direct invloed op heeft. De inkoop van de lunch, koffie, kantoorartikelen, het motiveren van werknemers om te carpoolen of gebruik te maken van het openbaar vervoer en het informeren van werknemers over duurzaam gebruik van materialen op kantoor (gebruik aantal koffiebekertjes/printgedrag etc.)

#2 Efficiënt omgaan met bedrijfsafval

Minder afval en meer grondstoffen. Dat is nodig voor een groene en duurzame toekomst. Sinds een aantal jaar wordt er vanuit de overheid gewerkt naar een circulaire economie, waar producten en materialen zo veel mogelijk worden hergebruikt en waar grondstoffen hun waarde behouden. En dat is nodig. In Nederland produceren we namelijk nog steeds gemiddeld zo’n 500 kilo afval per persoon per jaar. Een van de beste stappen die je als bedrijf kan zetten op het gebied van duurzaam ondernemen is een investering in een efficiënte scheiding en inzameling van bedrijfsafval.

Grondstof besparing

Afval scheiden zorgt er namelijk voor dat veel producten kunnen worden gerecycled wat nieuw materiaalgebruik voorkomt en belangrijke grondstoffen bespaart. Na recycling kan het overgebleven product  vaak weer worden ingezet als nieuwe grondstof. Dat is belangrijk, want de grondstoffen worden steeds schaarser. Zo zal er, als we op deze manier blijven produceren, in minder dan 200 jaar geen metaalvoorraad meer aanwezig zijn op aarde. Daarnaast wordt er minder energie gebruikt bij het recyclen van producten dan bij het produceren van nieuwe producten met nieuwe grondstoffen. MilieuCentraal rekende uit dat meer dan 80 procent van ons afval kan worden gescheiden. Benieuwd naar de verschillende afvalstromen en hun verwerking? Neem een kijkje op onze afvalsoortenpagina.

Kosten vs milieubesparing

Als bedrijf kun je een grote duurzame keuze maken door belangrijke afvalstromen gescheiden in te zamelen. Benieuwd welke materialen er waardevol zijn om binnen uw organisatie te scheiden? Wastenet kan hierbij helpen. Door middel van een gratis afvalscan op locatie, waar we kritisch kijken naar de huidige inzameling en het materiaalgebruik binnen uw organisatie, kunnen we een passend advies geven. Hierbij houden we rekening met kosten versus de milieubesparing, al gaat dit vaak hand in hand. Wanneer een afvalsoort goed te recyclen is, wordt het apart inzamelen ook goedkoper. Zo is papier en karton een van de goedkoopste afvalsoorten, omdat het bijna volledig recyclebaar is. Restafval, dat niet wordt gerecycled, maar wordt verbrand met energieterugwinning, is veel duurder om af te laten voeren. Daarnaast is het ook slim om te kijken naar de weg die de afvalinzamelaar aflegt om bij uw bedrijf te komen. Bij Wastenet hebben we een groot netwerk van afvalinzamelaars, waardoor we altijd degene kunnen inzetten die de minste kilometers hoeft te rijden en het afval meteen kan verwerken.

#3 Wees niet bang om hulp te vragen

Uit het onderzoek van de KvK bleek dat meer dan 70% van de ondernemers behoefte heeft aan informatie en/of ondersteuning op het gebied van duurzaam ondernemen. Zoek daarom ook hulp bij andere ondernemers, organisaties en bedrijven die duurzame diensten aanbieden. Wees niet bang om u uitgebreid te laten informeren over verschillende zaken, zonder meteen gebruik te maken van een dienst. Neem de tijd, praat met verschillende aanbieders en bezoek bijeenkomsten en seminars die in het teken staan van duurzaam ondernemen, zodat u bewuste keuzes kunt maken.

 

Vrijblijvend meer informatie ontvangen over een duurzame afvalscheiding? Neem contact met ons op en wij informeren u graag!

Ondanks brand bij AVR in Rotterdam gaat afvalinzameling gewoon door

Het zal u wellicht niet zijn ontgaan: er is een ernstige brand uitgebroken bij afvalverwerker AVR in de Botlek, Rotterdam. Gezien AVR een grote speler is op het gebied van afvalverwerking in Nederland, zou dit nieuws zorgen bij u kunnen oproepen over uw...

Minder CO2-uitstoot door multi-inpakmachine

Bestellingen met diverse artikelformaten, zorgen bij webwinkels vaak voor onnodig grote dozen om het te verpakken en versturen. Dit zorgt niet alleen voor verspilling van karton en vulmateriaal, maar ook dat het pakket meer ruimte inneemt tijdens het vervoer. Hierdoor...

Inzameling corona-afval volgens richtlijnen

Niet meer dan logisch dat afval afkomstig van Corona testlocaties met zorg wordt ingezameld en afgevoerd. Echter door gebrek aan kennis en organisatie gaat het toch mis en wordt het als bedrijfsafval ingezameld. Maar wat is het probleem en hoe moet het dan?

[instagram-feed layout=grid]

Contact met Wastenet inzameling

Wij helpen u graag
Heeft u een vraag of behoefte aan advies? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

Mail ons
Of bel 072-7202206 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur