Oude auto’s worden in Nederland voor ruim 98 procent gerecycled. Het restafval dat overblijft is zo weinig dat het makkelijk in één boodschappentas past. Oude accu’s zijn een belangrijke afvalstroom in de autobranche en mogen net als batterijen niet zomaar bij het restafval terecht komen. Veel garages zijn daarom voorzien van een accubak. In de regel zijn accu’s goed te recyclen, maar met de opkomst van elektrische auto’s staan verwerkingsbedrijven voor een nieuwe uitdaging.
Loodaccu’s
Op dit moment zit in bijna alle auto’s een loodaccu. Deze accu’s zijn goed te recyclen, waardoor veel bedrijven hier op ingespeeld zijn. De gescheiden inzameling van loodaccu’s is niet alleen verplicht omdat het een gevaarlijke afvalsoort is, maar loont ook, omdat het geld oplevert. De huidige accuprijs is op dit moment 0,57 cent. Zeker wanneer je grote aantallen laat afvoeren, kan dit erg voordelig zijn.
Na de inzameling komen de accu’s bij een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf terecht. Hier worden ze in een bepaalde bunker gestort waar het omhulsel afbreekt en het accuzuur vrijkomt. Dit zuur wordt meteen opgevangen en kan onder andere gebruikt worden voor het scheiden van metalen in productieprocessen. Hierna wordt de accu volledig gedemonteerd en worden alle onderdelen van elkaar gesorteerd. De metalen (lood, staal en aluminium) zijn hierbij gescheiden van het kunststof (polypropyleen) en kunnen los van elkaar verwerkt worden. Het kunststof wordt vermalen, waarna dit granulaat gebruikt wordt voor de productie van nieuwe accuomhulsels. Het lood wordt omgesmolten en verder gezuiverd waarna het verder verwerkt kan worden in de metaalindustrie. Veel lood uit oude accu’s wordt ingezet als grondstof voor nieuwe accu’s.
NIMH accu’s
Ook nikkel-metaalhydride-accu’s, die veel voorkomen in hybride auto’s kunnen goed worden gerecycled. Uit deze accu’s zijn vooral de materialen nikkel, kobalt en ijzer te halen. Deze grondstoffen zijn waardevol voor nieuwe productieprocessen, waaronder nieuwe accu’s en voor de productie van roestvrij staal.
Lithium-ion accu’s
De lithium-ion (Li-ion) accu’s die in hybride en volledig elektrische auto’s worden geplaatst, zijn een heel ander verhaal. Deze accu’s hebben een langere levensduur en meer capaciteit, maar kunnen slecht gerecycled worden. De li-ion-accu’s zijn complex en bevatten veel verschillende materialen. De accurecycling is op dit moment erg gericht op de terugwinning van aluminium, koper, nikkel en kobalt. Deze materialen kunnen ook worden teruggewonnen uit li-ion accu’s, maar dat is een veel moeizamer en daarmee ook kostbaarder proces. Het lithium kan met deze techniek niet worden teruggewonnen. Daarnaast kunnen deze accu’s wanneer ze beschadigd zijn snel ontbranden, waardoor deskundige behandeling noodzakelijk is. De lithium-ion-accu’s en batterijen hebben op dit moment een negatieve restwaarde, omdat de kosten van demontage veel hoger zijn dan de opbrengst van de materialen. Hierdoor gaan helaas belangrijke grondstoffen verloren en blijft het rijden van elektrische auto’s minder duurzaam dan gehoopt. Op dit moment zou ongeveer 5% van alle lithium accu’s en baterijen wereldwijd gerecycled worden
Wat is lithium?
Hoewel veel li-ion accu’s voor het grootste deel uit nikkel, grafiet en kobalt bestaan, is lithium een onmisbare factor. Lithium wordt gewonnen uit mijne in Zuid-Amerikaanse landen zoals Argentinië, Chili en Bolivia. Lithium wordt uit de grond gehaald met behulp van verdamping. Voordeel hiervan is dat hier weinig tot geen chemicaliën voor gebruikt hoeven te worden. Volgens wetenschappers is er ongeveer nog zo’n 16 miljoen ton aan wereldwijde voorraad. Genoeg dus om nog een flinke tijd mee vooruit te kunnen. Anders dan de voorraad van kobalt, een andere belangrijke grondstof voor li-lion accu’s, waar naar schatting de wereldwijde voorraad over ongeveer 70 jaar van op zal raken. Toch is de winning van lithium niet erg milieuvriendelijk omdat het bijdraagt aan de vernietiging van de leefomgeving. Wanneer lithium op een juiste manier kan worden gerecycled wordt het gebruik van deze accu’s een stuk duurzamer.
Nieuwe technieken
Onderzoekers van de Amerikaanse University of California in San Diego hebben hier mogelijk de oplossing voor. Zij ontwikkelde vorig jaar een nieuwe methode om het lithium uit de accu’s te recyclen. Ze hebben een manier gevonden om de batterij eerst zelf te ontmantelen en vervolgens op te lossen in een bad van lithiumzout. Na het drogen van het overgebleven mengsel kon het lithium weer opnieuw worden gebruikt. Via deze methode blijft de microstructuur van het lithium in tact, iets wat bij het verhitten van de accu’s vaak verloren gaat. Naast dat het lithium hierdoor eindelijk gerecycled kan worden, zou de techniek van de Amerikaanse onderzoekers de helft minder aan energie kosten als andere technieken die nu worden gebruikt voor accu recycling. Een veel belovende ontwikkeling, al zal het nog een tijd duren voordat deze techniek op grote schaal beschikbaar zal zijn.
Laat een gratis accubak plaatsen
De recycling van accu’s is dus flink in ontwikkeling. Heb je veel (verschillende) accu’s die moeten worden afgevoerd? Neem contact met ons op en wij zoeken naar de beste oplossing.
Heb je veel loodaccu’s die moeten worden ingezameld? Vraag bij ons een gratis accubak (kuubkist) aan. In de bak kunnen de accu’s veilig en lekdicht worden opgeslagen. Bij het ophalen wordt de opbrengst voor u verrekend.
[instagram-feed layout=grid]
AccuBak
Het lood dat in de accu’s zit is giftig. Juist met oude accu’s is de kans dat de accu’s gaan lekken erg groot. Het is daarom belangrijk dat accu’s lekdicht worden opgeslagen en ingezameld. Wastenet inzameling stelt hiervoor kosteloos* een AccuBak (kuubskist) ter beschikking.
Accu’s kunnen ook ingezameld worden geseald op een pallet. Het belangrijkste is dat er geen lekgevaar is.
* Kosteloos, mits minimaal 1x per jaar omgewisseld. Lukt dit niet dan worden er transportkosten in rekening gebracht.
Contact met Wastenet inzameling
Wij helpen u graag
Heeft u een vraag of behoefte aan advies? Neem gerust contact op met onze klantenservice.
Mail ons
Of bel 072-7202206 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur